torsdag 3 mars 2011

NASA, JF KENNEDY SPACE CENTER.

RAKETENS DELAR 1 + 2+ 3.

E RE MOTORERNA?

SPUTNIK.

UPPSKJUTNINGSRAMP.

ÖVERSIKTSBILD ÖVER JF KENNEDY CENTER.

MOT DET UTSTAKADE MÅLET!

VI E HÄR NU!

Torsdag den 3 mars.

Bara några mil ifrån hotellet
ligger platsen för de verkliga raketuppskjutningarna, JF Kennedy Space center.
Vi knackar högtidligen på ... och blir insläppta!

Under gårdagens 60-mila resa
återkommer jag då och då till funderingen: Är det värt besväret? Vad kan man uppleva .. som upphetsar mig/ oss? Jo, - självklart Mr B i gänget, men även W förståss!

Det blir en alldeles omtumlande upplevelse!
Vi förflyttas med buss och guide till olika områden.

Helt otroligt sätt att i en förtätad miljö med bilder och uppläsare visa och beskriva en del omkring det historiska, för att sedan se två stycken 8-9 minuters filmvisning, om den första resan till månen.

Därefter följer det magiska!
tt stå där inför den mäktiga raketen, som hivat upp den första människan till månen.

Alltså ...
det känns för några ögonblick så rörande ... att ögonen tåras, hos fler av oss! Inte för ett ögonblick har jag kunnat föreställa mig det verkliga ... som jag ju sett fler gånger på TV! Denna maskin är så otroligt stor och mäktig, att jag inte tror mina ögon! Hur kan man få upp detta, som slutligen når månen?
Tjaaa...
Vi åker runt med olika bussar och vi vandrar omkring,
och ser uppskjutningsrampen, vi ser motorerna på nära håll. Kollar de trånga utrymmet, där de första austronauterna suttit blixt stilla under många timmar. Efter 4-5 timmars besök lämnar vi trötta och nöjda denna plats.

På kvällen
äter vi en utomordentligt god middag hos Longhorn, en Western-inspirerad krog som erbjuder saftiga, blodiga biffar. Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar