fredag 11 mars 2011

JORDBÄVNING, TSUNAMI I JAPAN. TSUNAMI PÅ HAWAII.

SALLAD PÅ RUBY TUESDAY SER VÄL OK UT?


MORGON MED OVÄDERSHIMMEL ...

HALVSKYMD SOLUPPGÅNG FRÅN PLAN 7, RUM 705.

Fredag den 11 mars.

Vi vaknar rätt så tidigt denna morgon
och slår på TV´n för att se nyheterna före frukost. Vad vi får se känns absolut ofattbart!

Från TV kablas ut fasansfulla bilder från Japan, som beskriver en historiskt, omfattande jorbävning, med en magnitud av 8,9 på Richterskalan. Inte på mannaminne har nått liknande uppmätts!

Bilderna som kablas ut,
visar på en ofantlig Tsunamivåg som följer i jordbävningens spår. Hus, bilar båtar, flygplan och annat bråte spolas fram med vågen. Helt visst även människor. Omfattningen av människoförluster är förståeligt nog ännu okända. Ett oljeraffinaderi står i brand. Man talar också om en kärnkrafts-olycka hos två kärnkraftverk, nu avstängda, men stora problem med nedkylning och därmed risk för en härdsmälta.

Det beskrivs också stora risker,
att Hawaii kommer att drabbas av Tsunamivågen, även västra Californien kan drabbas. Den här informationen oroar mig alldeles särskilt, då min yngste son med hustru och två små barn befinner sig på Maui sedan den 20 februari. Jag misstänker starkt att samtalet på mobilen vid tre-tiden i morse, kan ha kommit från dem.

Efter många försök med mobilen,
får jag så småningom lugnande besked från sonen. De hade fått indikationer om jordbävningen och om kommande risker för dem själva via Internet och från vänner på Maui.

Så innan Tsunamivarningen ljuder över Maui hade de hastigt samlat ihop en del nödvändiga prylar, väckt barnen och slängt in dem nakna i bilen, fastspända i sina bälten och begett sig upp i bergen. Han berättar om de skräckkänslor han upplever just då. När samtalet nådde mig satt de många hundra meter upp i bergen, där de suttit i bilen åtskilliga timmar, inväntande faran över. Där de befinner sig nu kan de känna sig lugna!

All denna information från de mina
kändes alldeles underbart och lugnande, trots denna stora katastrof för så många människor i Japan.

Den känslan behöver man nog inte skämmas för?

Under många timmar, den här dagen, följer vi nyheterna på rummet från vår TV. Och förundras över den överföring av bilder från katastrofen. Så nära! Så verklig! Så ofattbart ohygglig!

Denna morgon hade vi för första gången sett soluppgången,
men senare under morgonen ses en otroligt dramatisk himmel, samt ett tillstånd av ebb i havet, som jag inte tidigare skådat här. Som om detta skulle vara en reaktion i samband med jordbävningen.

Det som beskrevs på TV om  fortsatta oväder nästkommande dag, med tornados över delar av USA, vilket orsakade försening för BJ & BI i sin hemresa till Sverige.

W och jag åt grönsaks-lunch på Ruby Tuesday
och på kvällen tog vi några smörgåsar med ost, kollade TV, hade en del facebook kontakter med de mina, några anhöriga och goda vänner. Sen blev det sängen, med en skön känsla att inget ont hade hänt min familj på Hawaii!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar